Διαδικτυακή  μετεκπαίδευση στην Κλινική εργασία με συστημική οπτική -

«Κλινικές Εικόνες»

 

Σχεδιασμός του Προγράμματος και Εκπαιδευτές:

 

Κύκλος Α - Τυπολογίες συμπτωμάτων Ι 

1- Βασικές συστημικές στάσεις και οπτικές σε κλινικές εικόνες - συστημική διάγνωση

     – Λαμπρινή Γρηγορίου

Η συστημική ψυχοθεραπευτική ή συμβουλευτική διαδικασία, οργανώνεται με σκοπό τη διάλυση των συνθηκών που ο πελάτης βλέπει ως προβλήματα, τον επιθυμητό για τον ίδιο μετασχηματισμό των σχέσεών του, την αξιοποίηση των δυνατοτήτων του για την πραγματοποίηση του επιθυμητού στόχου.

Το  εργαστήριο αυτό σκοπό έχει να μας εισάγει στην συστημική οπτική και την συστημική κατανόηση των προβλημάτων.  Μέσα από συζήτηση και ασκήσεις θα έχουμε την  ευκαιρία να γνωρίσουμε τις βασικές αρχές και στάσεις που εμπνέουν την συστημική θεραπευτική και συμβουλευτική πρακτική. 

2- Αγχώδεις αντιδράσεις & Κρίσεις Πανικού - Σταύρος Καρπουχτσής

Όποιος υποφέρει από άγχος και κρίσεις πανικού νιώθει την έντονη επιθυμία να ξεφορτωθεί όσο γίνεται πιο γρήγορα αυτά τα δυσάρεστα συναισθήματα, καθώς και τις σκέψεις, τις φυσιολογικές αντιδράσεις και τις σωματικές αισθήσεις που τα συνοδεύουν. Από τη μια πλευρά αυτό είναι απολύτως κατανοητό και δικαιολογημένο και σχεδόν επιβεβλημένο, από την άλλη όμως, μπορεί να συμβάλλει περισσότερο στη διατήρηση ίσως και επιδείνωση των συμπτωμάτων, στην μεγιστοποίηση του άγχους και του πανικού και τελικά στην ανατροπή της καθημερινής φυσιολογικής λειτουργικότητας.

Στο εργαστήριο αυτό θα προσεγγίσουμε θεωρητικά αλλά και με βιωματικές ασκήσεις και μελέτες περίπτωσής το φαινόμενο του άγχους και των κρίσεων πανικού από τη σκοπιά της Συστημικής Οπτικής και της Στρατηγικής Θεραπείας.

3- Ψυχοσωματικά συμπτώματα, ενοχλήσεις ή και ασθένειες - Λαμπρινή Γρηγορίου

Στο εργαστήριο αυτό  θα μας απασχολήσει το πλαίσιο μέσα στο οποίο αντιλαμβάνεται η συστημική θεραπεία  τα  ψυχοσωματικά φαινόμενα, το φόντο ανάπτυξης  και τον διλληματικό χαρακτήρα των ψυχοσωματικών συμπτωμάτων καθώς επίσης και  σχετικές  θεραπευτικές στάσεις και παρεμβάσεις.  Ακόμη θα προσεγγίσουμε τα ψυχοσωματικά θέματα με βιωματικές ασκήσεις που αξιοποιούν την γλωσσική μεταφορά, την αυτορρύθμιση και την ψυχοφυσική ενότητα του ανθρώπου.

 

4- Προβλήματα εξάρτησης - Τάσος Zήσης

Υπάρχουν οι εξαρτημένοι; Εγώ δεν έχω γνωρίσει κανέναν. Γνωρίζω μόνον ανθρώπους που χρησιμοποιούν την ικανότητά τους για εξάρτηση με σκοπό να ικανοποιήσουν τη λαχτάρα τους και που είναι θύματα μιας παρεξήγησης.

 

5- Ψυχαναγκαστικοί τρόποι βιώματος και συμπεριφοράς - Σταύρος Καρπουχτσής

Οι άνθρωποι που βιώνουν ψυχαναγκαστικές ιδέες και καταναγκαστικές συμπεριφορές προσπαθούν επίμονα και με συνέπεια να τις καταπνίξουν, αυτό συνήθως έχει τα ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα και τελικά καταλήγουν να γίνονται οι σκέψεις κυρίαρχες και οι άνθρωποι να μην είναι εφικτό να επικεντρωθούν σε άλλες πλευρές της προσωπικότητας τους αλλά και της καθημερινότητας τους. Τελικά φαίνεται να είναι καταλυτικός παράγοντας η στάση απέναντι σε αυτά τα βιώματα και συμπεριφορές. Η φιλική υποδοχή των ψυχαναγκαστικών σκέψεων,  ο ανεκτικός και επιτρεπτικός τρόπος αντιμετώπιση τους,  αναδεικνύεται καίριας σημασίας. Εντέλει φαίνεται ότι όσο δεσμεύουμε τη συγκέντρωση, την προσοχή μας και την αντίληψη μας στον αγώνα εναντίον των ψυχαναγκαστικών σκέψεων ή στην άμυνα απέναντι τους τόσο περισσότερο τις ενισχύουμε.

Στο εργαστήριο αυτό θα προσεγγίσουμε θεωρητικά αλλά και μέσα από βιωματικές ασκήσεις και μελέτες περίπτωσης την θεραπεία και αντιμετώπιση του ψυχαναγκαστικού τρόπου βιώματος και της ιδεοψυχαναγκαστικής διαταραχής.

 

6- Μεταιχμιακή προβληματική - Τάσος Zήσης

Είτε εγγύτητα (σχέση και απώλεια του Εγώ) είτε απόσταση (είμαι Εγώ και απώλεια της σχέσης).

7- Κλινικές εικόνες στα παιδιά - Λαμπρινή Γρηγορίου

Η συστημική θεραπεία  βάζει τα παιδιά στο επίκεντρο μέσα στο σημαντικό σύστημά τους και ενδιαφέρεται να τα συμπεριλάβει ενεργητικά. Ως θεραπευτές καταρχήν προσπαθούμε να κατανοήσουμε τη διαμόρφωση των συμπτωμάτων των παιδιών, τις στρατηγικές των γονιών να λύσουν το πρόβλημα, τις συνθήκες δημιουργίας και συνέχισης του προβλήματος. 

Στο εργαστήριο αυτό θα βάλουμε τις βάσεις  για μια  συστημική θεραπεία παιδιών και εφήβων έτσι ώστε να μπορούμε να συμβάλλουμε στην κατασκευή θεραπευτικών στόχων και την επιθυμητή αλλαγή. Θα γνωρίσουμε ακόμη  δυνατότητες σύντομων θεραπευτικών παρεμβάσεων σε συγκεκριμένες κλινικές εικόνες σε παιδιά που μπορούν να φανούν χρήσιμες σε πολλά πλαίσια.

 

 

Κύκλος Β - Τυπολογίες συμπτωμάτων ΙΙ

 

  8- Οικογενειακή κλινική ψυχολογία - Τάσος Zήσης

 Οι οικογενειακές σχέσεις μπορούν να ενισχύσουν την υγεία των μελών μιας οικογένειας, μπορούν όμως και να συμβάλλουν τόσο στη δημιουργία, όσο και στην εξέλιξη και τη θεραπεία των ψυχικών διαταραχών και ασθενειών.

 

9- Τραύμα, Μετατραυματικό στρες - Έλλη Μανατού

Σε αυτό το διήμερο θα μας απασχολήσει η εικόνα του ψυχικού τραύματος ως εμπειρία ακραίας έλλειψης βοήθειας και παραβίασης ορίων (σωματική βία, σεξουαλική κακοποίηση/ εκμετάλλευση ή εξαναγκασμός, παραμέληση κατά την παιδική ηλικία, εμπειρία θανάτου) καθώς και του μετατραυματικού στρες ως αντίδραση σε ένα τραυματικό συμβάν. Θα αναφερθούμε, επίσης, σε συγκεκριμένες παρεμβάσεις για την θεραπεία του τραύματος και της μετατραυματικής διαταραχής του στρες μέσα από την συστημική οπτική, καθώς και στην στάση του θεραπευτή μέσα στη θεραπεία του τραύματος.

 

10- Κλινικές εικόνες στα ζευγάρια - Σταύρος Καρπουχτσής

Η συντροφική σχέση δεν είναι μια σχέση δεδομένη, υποχρεωτική και αναγκαία. Ακριβώς για το λόγο αυτό, φαίνεται ότι πρόκειται για μαεστρία, να μπορεί κάποιος να συμβιώνει με επιτυχία και ευεξία για τον ίδιο αλλά και τον/την σύντροφό του. Στo συγκεκριμένο  εργαστήριο θα προσεγγίσουμε θεωρητικά αλλά και βιωματικά το θέμα της ερωτικής σχέσης. Σκοπός και στόχος είναι να αναδειχθεί η σημασία που έχει η ικανοποίηση των αναγκών στο πλαίσιο της συντροφική σχέσης αλλά και η ανάγκη για συνεχή  βελτίωση και εξέλιξή της. Μέσα από βιωματικές ασκήσεις αλλά και με παραδείγματα ζευγαριών από την κλινική εμπειρία, και την προσωπική εμπειρία του καθένα, θα προσπαθήσουμε να δώσουμε μια διαφορετική οπτική, χρήσιμη για την θεραπεία ζεύγους, αναδεικνύοντας την σημασία που έχει η συνεχής εξέλιξη και προσαρμογή στην αλλαγή.


 

11- Το φαινόμενο της κατάθλιψης - Δρ. Γιώργος Κεσίσογλου

Στο διήμερο αυτό εργαστήριο θα επεξεργαστούμε με συστημική οπτική τις κλινικές εικόνες που εντάσσονται στην ομπρέλα της κατάθλιψης. Διατρέχοντας το φάσμα τόσο των συμβατικών θεωρήσεων (διαγνωστική, ψυχιατρική), όσο και των πολιτισμικών, σχεσιακών και κριτικών, θα εστιάσουμε στις παρεμβάσεις που εμπνέονται από νεώτερες θεωρήσεις, όπως η αφήγηση, ο κοινωνικός κονστρουξιονισμός και ο ανοιχτός διάλογος.

Σε αυτή την πορεία, θα δουλέψουμε ιδιαίτερα με τα εργαλεία της ριζικής παρουσίας, της ενσώματης συναισθηματικής αναστοχαστικότητας και των θεραπευτικών τοποθετήσεων μέσα στα ανθρώπινα συστήματα.

12- Διαταραχές στην πρόσληψη τροφής - Χαρά Γουρνάρη

Θα μπορούσε κάποιος να πει, ότι μια διατροφική διαταραχή ξεκινά, όταν ένας άνθρωπος καταφέρνει να χτίσει μια ανταγωνιστική και εχθρική σχέση με το σώμα του που στο τέλος όμως, καταλήγουν και οι δυο να είναι οι χαμένοι. 

Στο εργαστήριο αυτό θα προσπαθήσουμε να διερευνήσουμε τη σχέση αυτή αλλά και πώς μια συστημική θεραπευτική πρακτική μπορεί να συνεισφέρει, ώστε να μετατραπεί η σχέση αυτή, από μια σχέση  lose – lose σε μια σχέση win – win.

 

13- «Ψυχωτικοί» τρόποι βιώματος και συμπεριφοράς - Τάσος Zήσης

Δεν χρειαζόμαστε ούτε μια πρώιμη διαταραχή, ούτε τραυματικές παιδικές εμπειρίες, ούτε και κάποια γενετική προδιάθεση για να εξηγήσουμε την τρελή συμπεριφορά ή και το τρελό βίωμα

14- Κλινικές εικόνες στους εφήβους- Λαμπρινή Γρηγορίου

Στο εργαστήριο αυτό θα μας απασχολήσουν οι ιδιαιτερότητες  της κλινικής εργασίας με εφήβους. Η συστημική προσέγγιση έχει ως κύριο προσανατολισμό το πλαίσιο του εφήβου και θεωρεί πολύ σημαντικά τα θέματα ανάθεσης και εντολής. Ένα ακόμη σημαντικό θέμα είναι η βασική δυναμική της συνάντησης με τον θεραπευτή. Η επιτυχία ή αποτυχία της θεραπείας με τους εφήβους εξαρτάται από το είδος της συνεργασίας, που θα είμαστε σε θέση να πετύχουμε εμείς.  Αυτό εξαρτάται σε καθοριστικό βαθμό από το αν καταφέρνουμε να αναγνωρίσουμε το δικαίωμα στο αντισυμβατικό αντιθετικό, στο αυθεντικό, στο στοιχειώδες και στο αληθινό που έχουν ανάγκη οι έφηβοι. Με αυτό το σκεπτικό θα προσεγγίσουμε και τις συνήθεις κλινικές εικόνες των εφήβων που συνδέονται με το άγχος ή προβλήματα συμπεριφοράς.